Wie vormen scholengemeenschap KRACHT?
In scholengemeenschap KRACHT bundelen drie schoolbesturen en vier scholen hun krachten:
- OZCS Keerbergen; schoolbestuur van SMIKS met vestigingsplaatsen in Keerbergen en Schriek
- DBOC; schoolbestuur van Don Bosco Haacht
- KODiD; schoolbestuur van Montfortcollege Rotselaar en Sint-Angela Tildonk
De samenwerking van deze scholen kan al bogen op een lange traditie en kreeg op 16 juni 2005 een sterkere juridische basis door de oprichting van een overkoepelende vzw.
Naam en logo
De scholengemeenschap werd in 1998 opgericht onder de naam SGKSO Haacht, een verwijzing naar de centrale gemeente van het recruteringsgebied tussen Mechelen, Aarschot en Leuven. Ook de vzw kreeg diezelfde naam.
In de loop van de jaren kwam er sleet op de naam. Bovendien zorgde hij af en toe voor wat verwarring met campus Don Bosco, die in Haacht gevestigd is. Zo groeide stilaan de nood aan een nieuwe sterke naam die niet meer regionaal gebonden zou zijn en vooral de sterke samenwerking tussen de vier scholen in de picture zou plaatsen.
Zo kwamen we tenslotte bij KRACHT.
Hierin vind je niet alleen de beginletters terug van Keerbergen, Rotselaar, Haacht en Tildonk, maar ook en vooral de uitdrukking van het geloof in de kracht van samenwerking en verbinding tussen alle participanten: schoolbesturen, directies, personeelsleden, ouders en leerlingen.
Nieuw logo
Onze nieuwe naam gaf ons ook de mogelijkheid een nieuwe, frisse visuele identiteit te ontwikkelen.
- Letter K = resultaat van verbindingen van geografische locaties.
- Vier kleuren = verscheidenheid van de vier scholen; één krachtig geheel.
Missie
Scholengemeenschap KRACHT wil kwaliteitsvol secundair onderwijs aanbieden vanuit de engagementsverklaring katholiek onderwijs en de opvoedingsprojecten van de verschillende scholen. Ze wil daarbij verder gaan dan het wettelijk vereiste minimum van een scholengemeenschap door zo goed mogelijk samen te werken op zoveel mogelijk domeinen!
Visie
Samenwerken als groeiproces, geloven in groeiKRACHT
- Gelijkwaardigheid
- Eenheid in verscheidenheid
Kerndomeinen
- Zorg voor leerlingen
- Leerlingenbegeleiding: zorg en kansen
- Loopbaanbegeleiding en ruim studieaanbod
- BaSO/HO
- Zorg voor personeelsleden
- Criteria aanwerving en evaluatie
- Professionalisering
- Sterke communicatie
- Interne communicatie
- Werkgroepen, leerkrachten, ouders, leerlingen
- Externe communicatie
- Potentiële leerlingen
- Basisscholen
- Andere netwerken
- Interne communicatie
Ondersteunend en coördinerend op bestuurlijk en administratief vlak
- Drie verschillende schoolbesturen zoeken naar convergenties