Wie vormen scholengemeenschap KRACHT?
In scholengemeenschap KRACHT bundelen drie schoolbesturen en vier scholen hun krachten:
- OZCS Keerbergen; schoolbestuur van Sint-Michielsinstituut met vestigingsplaatsen in Keerbergen en Schriek
- DBOC; schoolbestuur van Don Bosco Haacht
- KODiD; schoolbestuur van Montfortcollege Rotselaar en Sint-Angela Tildonk
De samenwerking van deze scholen kan al bogen op een lange traditie en kreeg op 16 juni 2005 een sterkere juridische basis door de oprichting van een overkoepelende vzw.
Naam en logo
De scholengemeenschap werd in 1998 opgericht onder de naam SGKSO Haacht, een verwijzing naar de centrale gemeente van het recruteringsgebied tussen Mechelen, Aarschot en Leuven. Ook de vzw kreeg diezelfde naam.
In de loop van de jaren kwam er sleet op de naam. Bovendien zorgde hij af en toe voor wat verwarring met campus Don Bosco, die in Haacht gevestigd is. Zo groeide stilaan de nood aan een nieuwe sterke naam die niet meer regionaal gebonden zou zijn en vooral de sterke samenwerking tussen de vier scholen in de picture zou plaatsen.
Zo kwamen we tenslotte bij KRACHT.
Hierin vind je niet alleen de beginletters terug van Keerbergen, Rotselaar, Haacht en Tildonk, maar ook en vooral de uitdrukking van het geloof in de kracht van samenwerking en verbinding tussen alle participanten: schoolbesturen, directies, personeelsleden, ouders en leerlingen.
Nieuw logo
Onze nieuwe naam gaf ons ook de mogelijkheid een nieuwe, frisse visuele identiteit te ontwikkelen.
- Letter K = resultaat van verbindingen van geografische locaties.
- Vier kleuren = verscheidenheid van de vier scholen; één krachtig geheel.
Missie en visie
In onze Scholengemeenschap Kracht (SG KRACHT) werken we al vele jaren nauw samen vanuit verschillende prioriteiten:
Het belang van de leerling
We bedoelen daarmee het belang en de noden van elke leerling, zowel de leerling met een grotere ondersteuningsvraag op inhoudelijk of emotioneel vlak, als de leerling die extra uitdaging nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen. Het blijven zoeken naar synergieën binnen het leerlingzorgbeleid en de uitwisseling van ideeën daarrond – en zeker rond gelijke onderwijskansen – zijn essentieel voor de werking van onze SG.
De ondersteuning van personeelsleden
De SG investeert in de professionele ontwikkeling van haar medewerkers: nascholingsinitiatieven, overleg over de schoolgrenzen heen, ervoor zorgen dat mensen op de hoogte blijven van (en open staan voor) nieuwe onderwijsontwikkelingen … We werken sterk samen aan de inhoudelijke invulling van het beroep, zowel voor leerkrachten als voor ondersteunend personeel.
Missie en visie (vervolg)
Evenwicht samenwerken / eigenheid
Samenwerken binnen de SG in het belang van leerlingen en personeelsleden is essentieel. Tegelijk koesteren we de eigen identiteit van de verschillende scholen van onze SG: elke school biedt u een duidelijk en gebalanceerd eigen onderwijsaanbod dat we in samenspraak ook verder ontwikkelen.
Een labo voor onderwijsvernieuwing
Heel wat uitdagingen komen op onze scholen af, die veel aandacht en inspanningen vragen van onze mensen. Door de krachten te bundelen op niveau SG, kunnen we elkaar ondersteunen en kunnen we ook werken aan out-of-the-box-oplossingen. Door aandacht te blijven hebben voor onderwijsvernieuwing, blijft de SG ook streven naar excellentie in onderwijs.
Om deze doelstellingen te kunnen nastreven tenslotte, is een vijfde prioriteit van belang:
Werken aan vertrouwen en transparantie
Alle scholen van de SG werken aan een open en transparante communicatie naar ouders, leerlingen en andere partners toe. Op die manier hopen wij uw vertrouwen te kunnen blijven behouden!
Praktische informatie
- Zetel vzw
- Bestuursorgaan
- Codir
- OCSG
- Coördinerend directeur en beleidsmedewerker